Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2013

"Ο Ναυαγοσώστης"- Πρόταση για παιδικό βιβλίο Συνέντευξη με τον συγγραφέα

Σε μια εποχή που η ανάγνωση ενός εξωσχολικού βιβλίου φθίνει σε νούμερα και οι νέες τεχνολογίες επικρατούν στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών, έχει σημασία να τονίσουμε  το πόσο σημαντικό είναι να καλλιεργήσουν οι γονείς στα μικρά παιδιά την αγάπη για το βιβλίο. Όταν ο γονιός διαβάζει στο παιδί ένα ανάγνωσμα, του δίνεται η ευκαιρία να του μεταδώσει ερεθίσματα για τη σκέψη, να επικοινωνήσει μαζί του και να καταλάβει περισσότερο το ίδιο του το παιδί. Στο νου μας έρχεται η όμορφη εικόνα ενός γονιού που διαβάζει και ξαναδιαβάζει ένα εικονογραφημένο βιβλίο έχοντας αγκαλιά το παιδί του, πράγμα που όπως έχουν δείξει επιστημονικές έρευνες συμβάλει στη μεταγενέστερη γλωσσική, νοητική και συναισθηματική ανάπτυξή του.
Δεδομένης λοιπόν της συμβολής που έχει το παιδικό βιβλίο στην ωρίμανση και ανάπτυξη του παιδιού, κυρίως της προσχολικής ηλικίας, το clipit σας προτείνει ένα όμορφο βιβλίο που έχει κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις  «Ψυχογιός»,  με τίτλο «Ναυαγοσώστης» και συγγραφείς το Θεολόγο Τερζιάδη και τη Χρυσή Πίκουλα.  Πρόκειται για ένα διδακτικό παραμύθι  που παρέχει -με ευχάριστο τρόπο- στα παιδιά της προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας γνώσεις  μέσω ζωηρών εικόνων, που διεγείρουν το ενδιαφέρον τους. Στόχος του  να μάθουν οι μικροί μας φίλοι από νωρίς να υιοθετούν ασφαλή συμπεριφορά στη θάλασσα, σωστή συμπεριφορά στην ακρογιαλιά και να ταυτιστούν με υγιή πρότυπα που δρουν για το καλό του κοινωνικού συνόλου.

navagosostis paidiko vivlio




Ο κ. Tερζιάδης μας μίλησε για τον «Ναυαγοσώστη», δίνοντάς μας περισσότερες πληροφορίες:

Ποια ανάγκη ή ποιο ερέθισμα σε ώθησε να ασχοληθείς με τη συγγραφή διδακτικού παιδικού βιβλίου;

«Η ιδέα του βιβλίου προέκυψε αρχικά στο μυαλό μου μέσα από τη συνεχή επαφή μου με παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Ως εκπαιδευτής ναυαγοσωστικής αλλά και εκπαιδευτικός συγχρόνως, σκεφτόμουν ένα διαφορετικό, πιο οικείο στα παιδιά τρόπο να προσεγγιστεί το θέμα της ασφαλούς συμπεριφοράς του παιδιού στο νερό και δη στη θάλασσα. Τι καλύτερο λοιπόν από ένα παραμύθι. Κάτι που μιλάει κατευθείαν στην γλώσσα των παιδιών… Με τη βοήθεια της Χρυσής Πίκουλα που έχει εμπειρία στον τομέα αυτό, το δουλέψαμε. Η ιδέα έγινε έμπνευση, γρήγορα ήρθαν οι πρώτοι στίχοι και  μετά από πολλές διορθώσεις κι αλλαγές, καταλήξαμε σ’ αυτούς τους  ευκολομνημόνευτους στίχους του παραμυθιού.

Τι πραγματεύεται ο «Ναυαγοσώστης»;

Ο ναυαγοσώστης είναι ένα διδακτικό παραμύθι, που έχει σκοπό να μεταφέρει στα παιδιά με το δικό τους ύφος και στη δική τους γλώσσα, πληροφορίες και συμβουλές  χρήσιμες  για να κατανοήσουν και να αναπαράγουν ασφαλείς συμπεριφορές στη θάλασσα ώστε  να απολαμβάνουν με ασφάλεια κάθε επαφή τους στην παραλία με το νερό. Είναι ένα ναυαγοσωστικό savoir vivre για τους μικρούς θαλασσόλυκους και ο Ναυαγοσώστης είναι εκεί πάντα φιλικός και πρόθυμος να τους προστατέψει αλλά και τους συμβουλέψει.

Ένας ναυαγοσώστης αποτυπώνεται στα παιδικά μάτια  σαν ήρωας;

Τα μικρά παιδιά  όταν βλέπουν τον ναυαγοσώστη στην παραλία εντυπωσιάζονται  από την υπέροπτη θέση του  πάνω στον πύργο. Εντυπωσιάζονται  επίσης με τον εξοπλισμό του, τα κιάλια του, το σωσίβιο του αλλά και τα χρώματα πορτοκαλί-κόκκινο που τον κάνουν να ξεχωρίζει! Αν τον δουν και εν ώρα δράσης τότε νομίζω πως στο μυαλό τους τον κατατάσσουν στους σούπερ ήρωες των καρτούν!

Το βιβλίο απευθύνεται μόνο στα παιδιά της προσχολικής ή και στους  γονείς τους; Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θες να δώσεις στους γονείς όσον αφορά στη σωστή συμπεριφορά και εκπαίδευση του παιδιού στη θάλασσα;

Η  αλήθεια είναι ότι στη μακρόχρονη εμπειρία μου ως ναυαγοσώστης είδα πολλές φορές γονιούς να καταστρατηγούν βασικούς κανόνες ασφαλείας κινδυνεύοντας πρώτα οι ίδιοι και κατ’ επέκταση τα παιδιά τους, είδα γονιούς να μην επιβλέπουν μικρά παιδιά που κολυμπούσαν  μόνα τους ή έπαιζαν πλάι στο κύμα και έβγαλα αρκετά παιδιά που κινδύνεψαν στο νερό και κανένας γονιός δεν το είχε αντιληφθεί. Επειδή το βιβλίο απευθύνεται σε μια ηλικιακή ομάδα στην οποία είναι πολύ πιθανό  ο γονιός να το διαβάσει στο παιδί του, θέλω να πιστεύω  πως τα μηνύματα θα περάσουν αμφίδρομα και στους δύο κι αυτό αποτελεί και έμμεσος στόχος του παραμυθιού!


H πολύωρη συναναστροφή σου με παιδιά είναι τροφοδοτική δύναμη για τη δημιουργία ενός παιδικού βιβλίου;

Η επαφή με τα παιδιά γενικώς είναι από μόνη της πυρηνικό εργοστάσιο ενέργειας και δημιουργίας. Η ανάγκη να επικοινωνήσεις με ένα παιδί απαιτεί να βρίσκει διαρκώς νέες διόδους επικοινωνίας,  διαφορετικές  από αυτές των μεγάλων και ο καλύτερος τρόπος είναι  να του μιλήσεις σαν παιδί. Είναι σαν τις ξένες γλώσσες, σε μια ξένη χώρα στη δική τους γλώσσα σε καταλαβαίνουν καλύτερα! Ο  τρόπος  που αντιλαμβάνεται  τα πράγματα γύρω του ένα παιδί μού προκαλεί ενδιαφέρον. Επίσης είναι φανταστικό το πώς ζωντανεύουν οι σκέψεις μέσα στο μυαλό του.

Το βιβλίο γίνεται ελκυστικό στα παιδικά μάτια λόγω της πλούσιας εικονογράφησης και των περιεχομένων κουίζ  και παιχνιδιών στο τέλος του. Σε τι αποσκοπεί  η παιγνιώδης φύση του;

Οι μεγάλες εικόνες μεταφέρουν το παιδί μέσα στο παραμύθι να το ζήσει! Είναι πολύ προσεγμένες και η κάθε μία  του δίνει πολλές σωστές πληροφορίες για να αποτυπώσει και να θυμάται μετά την ανάγνωση. Οι δραστηριότητες και τα παιχνίδια στο τέλος έρχονται να δώσουν τροφή στο παιδί για περαιτέρω απασχόληση, για τριβή με το αντικείμενο της ασφάλειας στη θάλασσα, για εκτίμηση, επιβεβαίωση και επανάληψη των γνώσεων που απέκτησε. Είναι μέσο βιωματικής μάθησης και δημιουργικής απασχόλησης! Το παιχνίδι για το παιδί είναι ο κόσμος όλος.

Για ποιο λόγο το κείμενο του βιβλίου είναι έμμετρο (σε τετράστιχα με ομοιοκαταληξία) και όχι σε πεζό λόγο;

Ο Ναυαγοσώστης είναι ένα διδακτικό παραμύθι κι όχι μυθιστορηματικό, έχει σκοπό να συμβουλέψει τα παιδιά για το πώς απολαμβάνουμε το παιχνίδι στη θάλασσα με ασφάλεια και στοχεύει στο να θυμούνται  αυτές τις συμβουλές μετά την ανάγνωση. Γράφτηκε λοιπόν, σε έμμετρο λόγο (τετράστιχα με ομοιοκαταληξία) για να είναι πιο προσιτό και ευανάγνωστο στα παιδιά αυτής της ηλικίας. Αποτελείται από τετράστιχα, σαν ποιηματάκι, που είναι ευκολομνημόνευτα κι έτσι το παιδί  μπορεί να τα ανακαλεί στη μνήμη του  και ανά πάσα στιγμή βρεθεί στη θάλασσα να θυμάται πώς να συμπεριφερθεί. Αλλά κι αν βρεθεί σε κίνδυνο να θυμηθεί πχ. αν κουραστεί κολυμπώντας στα βαθειά να πάρει τη σωστή στάση επίπλευσης για να μη κινδυνέψει «…ξάπλα, βλέπουμε επάνω, πόδια, χέρια ανοιχτά!» 



Είναι η πρώτη σου συγγραφική απόπειρα. Κάνεις όνειρα για ένα δεύτερο βιβλίο που  θα απευθύνεται σε παιδιά;

Δεν κάνω όνειρα να γράψω βιβλία γιατί δε νιώθω, ούτε είμαι συγγραφέας. Ωστόσο ιδέες μου έρχονται πολλές και η καθημερινή  ενασχόλησή μου με παιδιά αποτελεί αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Η αλήθεια είναι πως έχω ξεκινήσει κάποιες συγγραφικές απόπειρες που ακόμα δουλεύονται και δοκιμάζονται… Ίσως στο άμεσο μέλλον να ακολουθήσει κάποιο επόμενο παιδικό βιβλίο!  

Από την καθημερινή σου συναναστροφή με παιδιά –ως καθηγητής φυσικής αγωγής- υπάρχει κάποια φράση τους που σου έχει μείνει αξέχαστη;

Κάθε μέρα σου αφήνει κάτι αξέχαστο.. κάτι μοναδικό… ένα χαμόγελο, μια ματιά,  μια αυθόρμητη κουβέντα, μια επιτυχία μετά από προσπάθεια, μια αποτυχία που δίνεις  ενθάρρυνση.. Είναι σαν να φτιάχνεις το γλυπτό του  Ερμή του Πραξιτέλη, κι η παραμικρή  λεπτομέρεια σου μένει αξέχαστη από μόνη της…»


Η οικογένεια είναι ο πρώτος και σημαντικότερος παράγοντας που μπορεί να συμβάλλει στην ουσιαστική επαφή του μικρού παιδιού με το βιβλίο. Και « ο Ναυαγοσώστης» είναι μια πολύ καλή επιλογή για το παιδί της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Σε μια ηλικία, όπου οι ζωηρόχρωμες εικόνες και το σφιχτό κείμενο τραβούν την προσοχή του και του προσφέρουν γνώσεις με ευχάριστο τρόπο και που θέματα σχετικά με τη φύση και το περιβάλλον βρίσκονται στο άμεσο ενδιαφέρον του. Προσωπική μας εκτίμηση είναι πως πρόκειται για ένα καλογραμμένο, με γλώσσα που ρέει, κείμενο. Που προκαλεί το ενδιαφέρον του παιδιού και το διατηρεί αμείωτο ως το τέλος. Παρέχει γνώσεις χωρίς διδακτισμό και προβάλλει φυσικά και αβίαστα πρότυπα μίμησης. Και όλα αυτά μέσω της αισθητικής απόλαυσης.



Καλή ανάγνωση με τα παιδάκια σας!

Ο Θεολόγος Τερζιάδης είναι πτυχιούχος του Τ.Ε.Φ.Α.Α. Αθηνών και μεταπτυχιακός φοιτητής στη Διεθνή Ιατρική - Διαχείριση Κρίσεων Υγείας. Εργάζεται ως καθηγητής φυσικής αγωγής. Είναι εκπαιδευτής ναυαγοσωστικής στην ΠΑ.ΣΧ.ΝΑ από το 1998 και Α' Βοηθειών EFR , AHA, και επαγγελματίας ναυαγοσώστης. Είναι εισηγητής σε συνέδρια πάνω σε θέματα πρώτων βοηθειών, ναυαγοσωστικής, αυτοδιάσωσης, επιβίωσης και ασφάλειας στο νερό, καθώς και πρόληψης παιδικού ατυχήματος.

H Χρυσή Πίκουλα είναι απόφοιτη του παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση και στο εκπαιδευτικό της έργο εφαρμόζει πράγματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Το ερευνητικό της ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις επιστήμες της αγωγής, καθώς και σε παιδαγωγικά προγράμματα που αφορούν τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. 

2 σχόλια:

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.