Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2013

Χειμερινή κολύμβηση και οι ένθερμοι οπαδοί της!


To clipit με αφορμή παλαιότερα post για χειμερινούς και εναλλακτικούς τρόπους άσκησης του σώματος,  αυτή τη φορά σας ενημερώνει για ένα χειμερινό σπορ που αποκτά ολοένα και περισσότερο απήχηση και στο γυναικείο κοινό, λόγω των θετικών αποτελεσμάτων που δίνει στο σώμα και στη διάθεση. Ο Θεολόγος Τερζιάδης, εκπαιδευτής ναυαγοσωστικής και έμπειρος γνώστης του συγκεκριμένου αντικειμένου, μάς δίνει απαντήσεις στις πιο συχνές απορίες που  υπάρχουν σχετικά με αυτό το άθλημα, αλλά και πολύτιμες συμβουλές για τα οφέλη της χειμερινής κολύμβησης και τι πρέπει να προσέξουμε αν αποφασίσουμε να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο σπορ.

winter swimming

"Ιανουάριος μήνας και ο κόσμος κυκλοφορεί με τα παλτά  και τα  σκουφιά μέσα στο κρύο, προσπαθώντας να πνίξει το βήχα του από το πρόσφατο κρυολόγημα, ενώ την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι βρίσκονται στην παραλία με το μαγιό τους, απολαμβάνοντας το χειμωνιάτικο πρωινό ήλιο μετά την βουτιά τους στη θάλασσα!
Η χειμερινή κολύμβηση αποτελεί μια από τις υγιεινότερες μορφές άσκησης και αναζωογόνησης για το σώμα και ταιριάζει απόλυτα στο κλίμα της Ελλάδας. Είναι εκπληκτικό επίσης το γεγονός ότι οι χειμερινοί κολυμβητές εκτός από καλή φυσική κατάσταση έχουν μια αξιοζήλευτη υγεία, δεν αρρωσταίνουν εύκολα, κι αυτό οφείλεται σε μια συνολική ισχυροποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος με την εξοικείωση με το κρύο νερό.

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή..
Χειμερινή κολύμβηση  είναι να κολυμπάει κανείς στη θάλασσα κατά τους χειμερινούς μήνες και να απολαμβάνει τόσο  τα οφέλη της άσκησης για το σώμα  όσο και τις ευεργετικές ιδιότητες του κρύου θαλασσινού νερού για την υγεία.



Πώς ξεκινάει κανείς χειμερινή κολύμβηση; Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται;
Η χειμερινή κολύμβηση απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες ανεξαιρέτως...  και στα δύο φύλα! Εκτός από τα πολύ μικρά παιδιά (λόγω σωματοδομής), μπορεί κανείς να δει άτομα όλων των ηλικιών, ακόμα και άτομα προχωρημένης ηλικίας, να απολαμβάνουν το χειμερινό ήλιο και τη θάλασσα τον χειμώνα.
Δεν υπάρχει επικρατέστερο φύλο στο συγκεκριμένο άθλημα καθώς, τόσο οι γυναίκες όσο και οι άντρες, δείχνουν το ίδιο σθένος στο κρύο και την ίδια επιθυμία να απολαύσουν τη θάλασσα το χειμώνα.
Είναι καλό να συνεχίσει κανείς τα καλοκαιρινά του μπάνια κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου–Νοεμβρίου όταν το νερό είναι ακόμα ζεστό, ενώ οι εξωτερικές θερμοκρασίες ειδικά στην Ελλάδα δεν πέφτουν σημαντικά.. Στη συνέχεια, χωρίς διακοπή, να συνεχίσει το κολύμπι στη θάλασσα και τους χειμερινούς μήνες στους οποίους η θερμοκρασία του νερού δεν πέφτει πολύ κάτω από τους 15- 16 βαθμούς. Η θάλασσα, ως γνωστόν, έχει μεγάλη θερμοχωρητικότητα  και μεταβάλλει με πολύ αργούς ρυθμούς τη θερμοκρασία της σε σχέση με το εξωτερικό περιβάλλον. Έτσι συμβαίνει το παράδοξο στις αρχές του χειμώνα να έχει περισσότερο κρύο έξω από το νερό και να μπαίνει κανείς στη θάλασσα και αισθάνεται πιο ζεστά..

Είναι απαραίτητη η καλή φυσική κατάσταση; Είναι απαραίτητες οι  ιατρικές εξετάσεις;
Η φυσική κατάσταση δε χρειάζεται να είναι δεκαθλητή, αρκεί κανείς να κολυμπάει λίγο και να έχει σταδιακά εξοικειωθεί με το κρύο νερό! Φυσικά η άσκηση στο νερό σε συνδυασμό με το πολύ κρύο προκαλεί στρες στον οργανισμό, και σε μη εξοικειωμένους με το κρύο ανθρώπους μπορεί να μετατραπεί σε πραγματικό τεστ κοπώσεως για την καρδιά. Για να ασχοληθεί κανείς με τη χειμερινή κολύμβηση κρίνεται απαραίτητο να έχει προηγηθεί ιατρική εξέταση καθώς και περιοδική ιατρική παρακολούθηση, ειδικά για τα άτομα προχωρημένης ηλικίας και όσους πάσχουν από διαβήτη, καρδιαγγειακές παθήσεις, πνευμονοπάθειες, αγγειοπάθειες, μυοσκελετικές παθήσεις, και κάποιες μορφές νευροπάθειας και αλλεργίες.

Ποια τα οφέλη  από τη χειμερινή κολύμβηση;
Η κολύμβηση γενικότερα ως  άσκηση αυξάνει την καρδιοαναπνευστική αντοχή, τονώνει το μυϊκό σύστημα, βελτιώνει τη στάση του σώματος, ενεργοποιεί τον μεταβολισμό. Αυτή η εναλλαγή ζεστού – κρύου κάνει πολύ καλό στον οργανισμό  και ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα καθιστώντας το ανθεκτικό  στις ασθένειες. Επιπλέον, η αυξημένη κατανάλωση θερμίδων ως αποτέλεσμα του συνδυασμού των απαιτήσεων της άσκησης αλλά και της υπερλειτουργίας του μεταβολισμού για να ανταπεξέλθει ο οργανισμός στο κρύο, βοηθάει  στον  έλεγχο του βάρους και τη διατήρηση όμορφου και γυμνασμένου σώματος.
Όταν ένας κολυμβητής πέφτει στο παγωμένο νερό, στο σώμα του απελευθερώνονται οι λεγόμενες ενδορφίνες, που είναι η μορφίνη του ανθρώπινου οργανισμού. Οι ενδορφίνες έχουν  γενικά αναλγητικές ιδιότητες που διαρκούν από 2-4 ώρες. Έτσι οι βουτιές  σε πολύ κρύο νερό έχουν  θετική επίδραση σε πολλές επώδυνες παθήσεις. Επιπλέον, οι ενδορφίνες έχουν και αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Έτσι η χειμερινή κολύμβηση βελτιώνει τη διάθεση και μπορεί να καταστείλει την κατάθλιψη ελαφριάς μορφής.

Με ποιο τρόπο μπορεί κανείς να βουτήξει στο κρύο νερό;
Αναρωτιέται κανείς τι είναι καλύτερο, να βουτήξει κατευθείαν ή να μπει σιγά-σιγά και να προσαρμοστεί σταδιακά! Αν πρόκειται για κάποιον πολύ προπονημένο και καλά εξοικειωμένο με το κρύο, ο οργανισμός του μπορεί να ανταπεξέλθει άμεσα στο σοκ της επαφής με το παγωμένο νερό. Γενικώς όμως είναι προτιμότερο να βουτάει κανείς σταδιακά  και με συχνές επαλείψεις  με το κρύο νερό στα πόδια, στα χέρια, στους ώμους, στην πλάτη και στο κεφάλι και προοδευτικά να προετοιμάζει τον οργανισμό να προσαρμόσει  τη λειτουργία του  στις απαιτήσεις του κρύου νερού (αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, καρδιακή ανταπόκριση, αύξηση θερμοκρασίας του σώματος, ενεργοποίηση μεταβολισμού). Επίσης βοηθάει πολύ να έχει προηγηθεί λίγη αερόβια άσκηση όπως έντονο περπάτημα , χαλαρό τρέξιμο , ρακέτες  στην παραλία, καθώς και διατατικές ασκήσεις  πριν την είσοδο στο νερό, ώστε ο οργανισμός να βρίσκεται σε εγρήγορση και η θερμοκρασία του σώματος να έχει αυξηθεί.

Πόση ώρα πρέπει κανείς να παραμείνει στο νερό;
Η αντοχή στο κρύο είναι υποκειμενική και ο καθένας μπορεί ανάλογα με τη φυσική του κατάσταση, τη σωματοδομή και την εξοικείωση με το κρύο να παραμείνει διαφορετικό χρόνο στο νερό κολυμπώντας. Ωστόσο, για αρχάριους ενδείκνυται να μην ξεπερνούν τα 5 με 10 λεπτά, ενώ οι πιο προχωρημένοι χειμερινοί κολυμβητές -και ανάλογα με τη θερμοκρασία της θάλασσας- μπορούν να παραμείνουν 20 με 30 λεπτά κολυμπώντας. Στη συνέχεια θα πρέπει να βγούμε,  να σκουπιστούμε και να στεγνώσουμε το κεφάλι μας και να ντυθούμε  ζεστά για να προφυλαχτούμε από  το κρύο του εξωτερικού περιβάλλοντος.

Υπάρχουν κίνδυνοι από στην χειμερινή κολύμβηση;
Όπως προαναφέραμε, κάποιος που είναι εξοικειωμένος με το κρύο, με καλή φυσική κατάσταση και χωρίς αναγνωρισμένες μετά από ιατρικές εξετάσεις καρδιαγγειακές παθήσεις, δεν κινδυνεύει! Ωστόσο, η εμβύθιση σε κρύο αποτελεί ένα σοκ για τον οργανισμό. Η άμεση επίδραση της ξαφνικής εισόδου στο ψυχρό νερό (κάτω από 15 βαθμούς κελσίου) είναι μια άμεση, ασθενής και μικρής διάρκειας (2-3 λεπτών) αντανακλαστική απάντηση, που ονομάζεται ψυχρό σοκ.
Η απάντηση αυτή περιλαμβάνει απειλητικές για τη ζωή αναπνευστικές και καρδιαγγειακές επιδράσεις, όπως άμεση σύσπαση των αγγείων της επιφάνειας του σώματος, αύξηση καρδιακού ρυθμού και μεγάλη αύξηση αρτηριακής πίεσης, που μπορούν σε κάποιες παθολογικές καταστάσεις  να οδηγήσουν σε έμφραγμα του μυοκαρδίου, εγκεφαλικό επεισόδιο ή και θάνατο από πνιγμό λόγω εισρόφησης νερού από μειωμένη ικανότητα κολύμβησης. Γι’αυτό επιβάλλεται η εκ των προτέρων ιατρική εξέταση  πριν την έναρξη χειμερινής κολύμβησης.

Κανόνες ασφαλείας στην Χειμερινή Κολύμβηση;
Για να απολαμβάνουμε ασφαλείς τη θάλασσα το χειμώνα θα πρέπει να τηρήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες ασφαλείας όπως:
Ø  Ιατρική Εξέταση από καρδιολόγο – παθολόγο
Ø  Ποτέ μόνοι στην παραλία, πάντα με παρέα υπό την επίβλεψη κάποιου
Ø Να μην έχουμε λάβει βαρύ γεύμα 3-4 ώρες πριν μπούμε στο νερό, αλλά να μην είμαστε και εντελώς νηστικοί
Ø Επιλογή παραλίας με ναυαγοσώστη, τον χειμώνα δεν καλύπτονται οι περισσότερες παραλίες από ναυαγοσώστη, ωστόσο σε κάποιες παραλίες υπάρχει, οπότε καλό είναι να τις επιλέγουμε
Ø  Να μην απομακρυνόμαστε πολύ από την ακτή γιατί η κατανάλωση ενέργειας τον χειμώνα είναι μεγαλύτερη και μπορεί γρηγορότερα να εξαντληθούμε
Ø  Σε πολύ κρύες μέρες με παγωμένο νερό κάτω των 10 βαθμών να αποφεύγουμε να παραμείνουμε σε αυτό πολύ, εξαιτίας του κινδύνου υποθερμίας.

Σε ποια μέρη της Αθήνας ενδείκνυται η χειμερινή κολύμβηση και πού μπορούμε να απευθυνθούμε; 
Οποιαδήποτε παραλία είναι η αγαπημένη σας εφόσον η πρόσβασή σας τον χειμώνα είναι εφικτή. Γενικώς όλες οι παραλίες της Αττικής τον χειμώνα είναι προσβάσιμες, πιο καθαρές και  με λιγότερο κόσμο, ενώ στις πιο οργανωμένες υπάρχουν σύλλογοι Χειμερινών Κολυμβητών που θα σας βοηθήσουν και θα σας ενθαρρύνουν να κάνετε τις πρώτες σας χειμερινές βουτιές. Ενδεικτικά να αναφέρω τις παραλίες του Μπάτη στο Π.Φάληρο, του Αλίμου, της  Ά πλαζ Βούλας, της Βουλιαγμένης αλλά και για όσους δεν αντέχουν το πολύ κρύο υπάρχει η λύση της λίμνης της Βουλιαγμένης που κρατά όλο το χειμώνα μια μέση θερμοκρασία 20-22 βαθμών!"

Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθειά του τον Θεολόγο Τερζιάδη. Είναι πτυχιούχος του Τ.Ε.Φ.Α.Α. Αθηνών και μεταπτυχιακός φοιτητής στη Διεθνή Ιατρική - Διαχείριση Κρίσεων Υγείας. Εργάζεται ως καθηγητής φυσικής αγωγής. Είναι εκπαιδευτής ναυαγοσωστικής στην ΠΑ.ΣΧ.ΝΑ από το 1998 και Α' Βοηθειών EFR , AHA, και επαγγελματίας ναυαγοσώστης. Είναι εισηγητής σε συνέδρια πάνω σε θέματα πρώτων βοηθειών, ναυαγοσωστικής, αυτοδιάσωσης, επιβίωσης και ασφάλειας στο νερό, καθώς και πρόληψης παιδικού ατυχήματος.




20 σχόλια:

  1. Τέλεια! Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαιρόμαστε που μπορέσαμε να βοηθήσουμε...

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Θεολογε σε ευχαριστούμε πραγματικά.βοηθάς ώστε η γνώση γύρω από τα σπορ και το σώμα να είναι ενθαρρυντική για τον καθένα από εμάς στο να ασχοληθεί με αυτά χωρίς φοβίες και ξεπερασμένες αντιλήψεις.Αλέξανδρος σ.

      Διαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρον θέμα! Μας λύσατε πολλές απορίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαρίστως να μας στέλνατε και φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψη σας σε κάποια παραλία και εμείς θα το δημοσιεύσουμε.

      Διαγραφή
  4. exw paei sti limni vouliagmenis k itan ontws aksexasta. Ta nera zesta k polus kosmos poy kolympoyse. kurie terziadi endiaferon ar8ro k poly katatopistiko. Apo oti 8umamai sti limni vouliagmenis pantws den eixe nauagoswstes,kanw la8os?? Christos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ σημαντικές οι πληροφορίες σας! Έχω σκεφτεί κι εγώ να ξεκινησω χειμερινη κολύμβηση, και με βοηθήσατε πολύ με αυτό το άρθρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ωραίο άρθρο, πολύ χρήσιμες πληροφορίες μου φαίνεται θα ξεκινήσω χειμερινή κολύμβηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εάν δεν έχω συνεχίσει τα μπάνια από το καλοκαίρι, μπορώ να ξεκινήσω χειμερινή κολύμβηση? Και αν ναι, πότε??
    Ελένη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συγκεντρώνουμε τις ερωτήσεις όλων σας και θα τις δώσουμε στον κο Τερζιάδη για να απαντήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. γεια σας. ειμαι χειμερινος κολυμβητης εδω και 2 χρονια/ξερετε παραλιες που να ενδεικνυνται εκτος αθηνων?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σύντομα θα επανέρθουμε με post που ο κος Τερζιάδης θα απαντά στις ερωτήσεις σας

      Διαγραφή
  10. 8A H8ELA NA RWTISW TON K.TERZIADI WS NAUAGOSWSTI AN EINAI ASFALH WS PROS THN KA8ARIOTHTA TA NERA THS ATTIKHS. NA TA PROTIMAME TO KALOKAIRI? ME SUGXWREITE POU DEN ANAFEROMAI STHN XEIEMRINH KOLIMVISI, STELLA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. θα ηθελα και εγω να ξερω για παραλιες εκτος αθηνων, αλλα σε κοντινους προορισμους για να κανουμε και καμια εκδρομη ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΚΟΛΥΜΒΗΤΩΝ " Ο ΑΛΙΜΟΣ ", εγω εμεινα ικανοποιημενος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συγχαρητήρια!Άριστες συμβουλές και οδηγίες για εμάς που ζούμε στα νησιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε πολύ!χαιρόμαστε που βοηθήσαμε

      Διαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.